2011.06.04. - Fészekőrzők

Múlt héten a balástyai homokbánya tavat teljes egészében bejárva találtam egy eldugott fövenyt, ahol rengeteg madártoll és ürülék közt egy gólyatöcs pár fészkel. Azért örültem meg a lehetőségnek, mert viszonylag tiszta rálátással, de zavarás nélkül lehet majd fotózni a fészekalj életét. Próbáltam kitalálni, mikorra is várható a tollgombócok kikelésének ideje, de mivel a fogantatásnál nem voltam jelen, így csak tippelni tudom, hogy még legalább egy hetet várnom kell. 


Ennek ellenére szombaton kipróbáltam a helyet. Hajnalban a lest elfoglalva egyetlen riasztó hangot sem hallottam, ami azt jelenti, hogy az elképzelésem helyes volt, a zavarásmentes fészekfotózás működik. Miután beültem a lesbe összesen hat gólyatöcsöt számoltam. Kicsit civakodtak, veszekedtek a fövenyen, majd a napkeltével a többség elmaradozott, csak a fészek tulajdonosai maradtak.


Ami ezek után következett az maga volt az unalom... na jó... maradjunk annyiban, hogy kiszámíthatóak voltak a történések. Először a hím ült a fészekre... Emlékeim szerint még nem fotóztam hím gólyatöcsöt tojásokon ülve... korrekt munkamegosztás. Eközben a tojó szedegetett, tollászkodott, majd miután végzett a reggeli rutinnal, felváltotta a párját. 


Időközben a homokpad túlvégén barátrécék és szárcsák jelentek meg. A tizenpár madár egész reggel rendezgette a toalettjét, néha néha kicsit összekaptak, de jól megvoltak egymással. A köztünk lévő növényzet takarása miatt fotózni nem igazán lehetett őket, de tervbe vettem, hogy a következő hajnalon oda rakom a lessátrat. 


Visszatérve a gólyatöcsökhöz... Felváltva ültek a fészken, nem zavartatták magukat, láthatóan hidegen hagyta őket a - bő tíz méteres - közelségem. Az épp szabad programját töltő egyed kotorászott az iszapban, szitakötőket kapkodott, tollászkodott, majd leváltotta párját. Ez így ment reggel nyolcig, amikor is a pár éktelen rikoltozással jelzett valami veszélyt. Kinéztem a lesből... az égen egy réti héja közeledett. 


A gondos szülők szárnyra kaptak és elkezdték űzni, zavarni a betolakodót. Nem mondom, hogy nem lett volna jó megfotózni a jelenetet, de ez a lehetőség kiváló alkalom volt arra, hogy gyorsan összekapjam a sátrat és lerakjam a másnap hajnali fotózásra eltervezett helyre, majd elhagyjam a tavat... zavarás nélkül.

Nincsenek megjegyzések: