2012.05.19. - Az eltűnt tojások rejtélye

Mikor ezt a bejegyzést szerkesztem, öt fotózás képanyagának szövegbe ágyazásának terhe nyomaszt. Ez egyfelől örömteli, hisz volt időm, kedvem, módom és lehetőségem fotózni és szerencsére képek is készültek bőven. Viszont tíz nap távlatából az élmények emléke egyre halványul, úgyhogy mostantól kicsit tárgyilagosabb bejegyzések következnek. 


Természetesen ezúttal is a homokbánya tavaknál fotóztam. A les három hete fixen áll, a madarak megszokták. A pénteki terepellenőrzés során meglepő dolgot tapasztaltam. A korábbi bejegyzésekben megismert gulipán fészekből eltűnt. Múlt héten még két pöttyös tojást számoltam, és erősen bíztam további párzásokban, mostanra pedig mindössze egy fél tojáshéj maradt a homokpadon. 


Három éve...
... és most
Mivel a gulipán jellemzően négy tojást rak és az elmúlt időszakban rendszeresen látható volt még nászjelenet, így azt hiszem kizárható, hogy a kis görbecsőrűek kikeltek volna. Viszont kutya-macska-róka nyomokat nem igazán sikerült felfedeznem, így nem bizonyítható, hogy ki lett volna rabolva a fészek.


Mielőtt elindultam volna haza még bementem a tó közepén található hosszú, gólyatöcsök által birtokolt költőszigethez is, ami gyanúsan némának tűnt a távolból. Féltucat fészkelésre kialakított mélyedést találtam, de mindegyik üres volt... még az is, amelyben előző héten négy tojást számoltam. Hová lettek a tojások?



Másnap hajnalban - dideregve a sátorban - kíváncsian vártam mit fogok tapasztalni. Lesz-e még nász? Mind a gólyatöcs, mind a gulipán évente csak egyszer rak fészket, de mi történik, ha ez a fészekalj megsérül még a költés vége előtt? Lesz-e folytatása ennek a nagyszerűen indult szezonnak?


Valami történhetett az előző napokban... Az elmúlt hetek aktív madármozgása elmaradt. Napkelte előtt fél órával megjelent egy gólyatöcs pár a les előtt és tulajdonképpen ők adták az elkövetkező négy óra fotótémáját.


Juteszembe... 4:48-kor egy őz is felbukkant a túlparton. Szinte pontosan ugyanott, ahol három évvel ezelőtt állt egy társa. Akkor készült el az az egyetlen képem, melyben valamiféle 'tudatos művészetet' érzek és mely talán túlmutat a természet dokumentálásának egyszerű habitusfotóin. Most nem sikerült ezt a látványt megragadnom.


Az ég borult volt, a gólyatöcsökön kívül csak egy réti cankó pózolt a sátram mögött és egy kis lile mutatta meg magát pár pillanatra. Fél kilenc körül aztán érdekes viselkedés formát figyelhettem meg. A hím gólyatöcs a korábbi gulipán fészeknek helyt adó homokpadon tollászkodott, amikor is észrevette a görbecsőrű készítette mélyedést. 


Elkezdte tisztogatni, rendezgetni a fészek romjait, majd mikor megpillantotta a gulipán tojás maradványát egy pillanat alatt csőrébe kapta azt és jó messzire elvitte a szigettől. Talán új lakója lesz a homokpadnak...

Nincsenek megjegyzések: