2010.05.29. - Hat év után gyurgyalagot

Jónapotkívánok! Jelentem: gyurgyalagot fotóztam... 'Nagy dolog!' - legyinthetnek páran. És igaz... a gyurgyi az elmúlt évek slágerterméke a  felhígult 'természetfotós társadalom' gyors pályázati sikerre és csillogásra vágyó rétegének. Hisz bármennyire is óvatos madár a gyurgyalag, a téma könnyen fotózható a fészkelőhely közelében. A homokba vájt fészkelőüreg mellé beszállóágat szúrva és jól beálcázva szinte biztos a siker. Azonban nekem ezidáig nem volt szerencsém méhészmadár fészkelőhelyet találnom. És én biza elvből nem veszek fényképet fizetős leshelyen, de természetvédelmi területre sem megyek, sőt továbbra is tartom magam ahhoz az elvhez, hogy lakhelyem 10-20 km-es környezetét alaposan feltérképezve, megismerve fotózzak. Így maradt a türelem rózsát terem elv követése...

A költőüreg
A héten sokszor megfordultam - egy másik projekt okán - a Papfenyves szélén található kubikgödörnél, melyet egy korábbi ölyves bejegyzésben már bemutattam. Azt kell mondjam, nem csak homok-, de igazi kincsesbánya (pro és kontra) ez az 50x20 méteres lyuk. Ellett itt róka... majd a kisrókákat megmérgezték. Fotóztam benne ölyvet... majd a keménytökű kvadosok túrták szét.  Három hete egy sokmázsás döglött disznó került bele... bűzölgött az erdőszél tőle. Az önkormányzat kotrógépét segítségével elföldeltük. Szóval zajlik az élet ezen a kis területen.

Gyurgyalagnász erős képkivágással
Pár napja a gödör felé ballagva ismerős prü-prü ütöttem meg a fülem. A gödör környéki fákon 3-4 pár gyurgyalag ült. Megörültem és már akkor bíztam benne, hogy a homokgödör jó fészkelőhely lehet nekik. Körbejárva a mélyedést, a döglött disznó mellett a kotrógép tolólapátja által kialakított sima felületnél találtam az első üreget (majd másnap egy másodikat ). Friss volt, a homok előtte még nedves. Gyorsan leszúrtam egy beülőágat, elsimítottam a homokot, hogy később lássam van-e aktivitás az üregnél és távoztam. Másnap visszatérve egyértelművé vált, hogy aktív a terület. A beszállóág alatt ürülék és kitinpáncél darabkák, az üreg előtt ismét friss kotrásnyom. 

Ma hajnalban lessátorral és fényképezőgéppel is bizonyítékot akartam szerezni. Napkeltekor már erős felhősödés mutatkozott az égen, de ezúttal ezt nem bántam, hisz ezen színpompás madarak fotózásának csak jót tesz a lágy, szűrt fény. Reggel hat órakor érkezett meg a gyurgyipár. Sajnos nem a várt helyre, hanem tőlem kb 60-80 méterre egy fa tetejére. Figyelgettem őket a fényképezőgép élőképének 10x-es nagyítása mellett, amikor is megtörtént a nász. Egyik szemem sírt a másik nevetett... miért nem a beszállóágon szerették egymást? Telhetetlen vagyok?!

Klasszikus - habitus
Ezt követően közel egy órán át nem történt semmi, leszámítva, hogy az erdőben fészkelő korábban bemutatott fekete gólya elhúzott közvetlen a lessátor felett. Majd egyszer csak megindultak a gyurgyalagok tettek pár kört a gödör felett, majd beszálltak a leszúrt ágra. Nagyon finoman mozdítottam a gépet, szép lassan fordítottam rájuk az objektívet és kerülve a sorozatokat próbáltam minél 'halkabban' exponálni. Nem ijedtem meg, nem voltak zavartak a csattanó hangtól. Klasszikus pózban ültek előttem az ágon, nem csináltak semmi szokatlant... én pedig elkészítettem életem első gyurgyalagfotóját. Bízok a folytatásban...

4 megjegyzés:

Takacsi írta...

Sláger vagy nem: a tied és gyönyörű(ek)!

A sztori is tetszik! grat!

Unknown írta...

Igazán köszönöm!

Szabolcs írta...

Az egyik legpompásabb hazai madár, gyönyörű színekkel. Igazán szép képet sikerült összehozni. Gratulálok az első gyurgyalagos "találathoz" :)
Még sok ilyet kívánok.

üdvözlettel,
Szabolcs

beeproject írta...

Gratulálok!
Még sok ilyet!