2010.10.31. - Szárnyasok és kukoricatolvajok

Irtózatos mennyiségű kukorica fogy a madáretetőn. A kellemes napközbeni hőmérsékletek nem indokolják még az etetést, így még inkább érthetetlen, hogyan tűnik el napi egy kilogramm mag. Próbáltam a szajkókra fogni a dolgot, de ekkora mohóságot a leghidegebb napokon sem mutattak korábban. A hétvégén azonban fény derült a tolvajok személyazonosságára... részben.


A szombat reggel deres tájjal várt, így láttam esélyt pár madár elcsípésére a szórón. Ahogy odaértem a leshez, három őz ugrott meg. Körbenézve az etetődombot, mindenhol patanyomok voltak felfedezhetők, de nem csak a domb körül, hanem a domb tetején is. Szerencsére az enteriőrt nem rugdosták szét. A délelőtt nem volt túl izgalmas. A szajkók egészen addig járultak elém, mígnem vettem a bátorságot egy képet készíteni róluk. A tükör felcsapódásának hangja olyan kellemetlen számukra, hogy ezek után a finom kukoricacsemegéről is lemondtak. Volt még egyetlen széncinege és egy fakopáncs.


Ma hajnalban ismét próbálkoztam. A koreográfia szinte tökéletesen ismételte önmagát. Reggel nyolcig volt egy kis forgalom - volt, hogy három szajkó civakodott a kukoricán - majd az idő melegedésével kiürült a tisztás.


Délután ismét kiültem, hátha mutat valami érdekességet... és mutatott. De nem madarat. Kimentem, beültem a lesbe, kinéztem az ablakon és látom, a maradék kukorica is eltűnt a dombról. Nofene... kimásztam a lesből, és látom, hogy már megint össze van járkálva a dombtető, Sőt! A napraforgó is erősen megfogyatkozott. Fogtam magam és elkezdtem megigazítani a szórófelületet, amikor szemből csörtögést hallottam. 'Biztosan a fanyűvő orkok azok.' - gondoltam magamban. Leguggoltam a domb mögé és vártam. A tisztás végében, tőlem mindössze tíz-tizenöt méterre elvonult az előző hajnalon látott három 'őz'. Így idézőjelben...


Mert biza ezek nem őzek voltak. Hanem dámszarvas tehenek... már amennyire az őzeken kívül azonosítani tudom a haza nagyvadállomány egyéb fajait.. Gyanús volt már nekem előző nap is a tolvajok látványa, de gondoltam a sűrű erdő - amit mostanában erősen megritkítottak - tréfálkozik velem. Dámvadak... az ész megáll... nálunk? Egy dél-alföldi erdőben? Mi történik itt? Egyetlen épkézláb magyarázatot tudok elképzelni. Párszáz méterre az erdőtől van a helyi gazdag ember farmja... helikopterrel és párszáz négyzetméter körbekerített vadasparkkal. Még magasles is van építve rá :-)... talán onnan szökhettek meg a dámhölgyek...

1 megjegyzés:

beeproject írta...

Méghogy unalmas a lesfotózás... :)