2010.12.19. - Akcióban

13 fok... fagypont alatt. Ez várt ma reggel. És ragyogó napsütés... Minden adott volt, hogy végre kicsit mozgalmasabb, dinamikusabb képeket készítsek madaraimról. Pokróccal, forró teával felfegyverkezve ültem be a lesbe...


Még össze sem állítottam a felszerelést máris megjelent kedvenc mókusom és elkezdte tömni magába a napraforgó magot. Nem akartam elijeszteni az állványszerelés okozta zörejekkel, így csak figyeltem táplálkozását.


Apropó... felszerelés. Ezúttal csak a Zuiko 50-200mm f2.8-3.5 SWD telezoomot használtam. Tudatosan röpképeket, akció fotókat szerettem volna készíteni és bár van nagyobb fényerejű, nagyobb gyújtótávolságú teleobjektívem, de ezeknél a fotóknál a fényerő nem minden. Hiába nyitom a rekeszt f2.8-ra, nem lesz mélységélességem.


Így hát egy rövidebb 'gyutávot' választottam, f4 rekeszérték mellett, így próbálva belepréselni az énekeseket a 3-4 centiméter mély élességi tartományba, valamint az elérhető legtöbb fényt hasznosítva kimerevíteni a mozgásukat. Mint korábban írtam, ragyogó napsütés volt, de így is feszegetnem kellett a fényképezőgépem határait... ISO800-as érzékenység mellett is csak ritkán sikerült 1/2500s feletti zársebességet elérni... az ideális záridő valahol 1/4000 másodpercnél kezdődik.


A másik nehézség a fókusz... a kosztosok nagyon rövid ideig maradnak csak az ágakon. A komponálás majd fókuszálás időigényes folyamata nem mindig célravezető. Viszont vannak olyan helyek, ahova - egyfajta mintát követve - rendre visszaröppennek az énekesek. Így hát ezeket a pontokot helyeztem előtérbe, manuálisan rögzítettem rajtuk a fókuszt és nyomtam a gombot, mint 'süket a csengőt'. 


Lehetne itt arcoskodni, hogy egy expozícióval sikerült ez vagy az a kép... de nem. A kiszemelt pozíció környezetét figyelve, ha abba az irányba közeledik a madár, akkor rövid sorozatokat kell lőni. Vagy sikerül vagy nem... az esetek 95%-ban nem. Nekem legalábbis.


A végeredményt tekintve nem vagyok maradéktalanul elégedett. Öt órányi fagyoskodás alatt szám szerint 1906 alkalommal nyomtam le a kioldógombot, de csak 47 képet 'hívtam' elő. Ebből jó ha 5 képen van meg az a kritikus élesség, ami nélkül csak érdekesek, de nm tökéletesek ezek a fotók. Vagy a madár mozdul ki az élességi síkból, vagy bemozdul... ördögi kör... nagyobb mélységélesség, kevesebb fény.


De legalább egy év után újra ki tudtam próbálni az akciófotózást és már nagyon várom, hogy ismét ragyogó napsütés adjon esélyt a jobb képek készítésére. Végül egy érdekesség... Az etetés kezdetén írtam arról, hogy az erdőben korábban sohasem látott idegen szarvasok is lopják a kukoricát. Hetek óta nem láttam, de ma az egyik 'hölgy' ismét felbukkant. Komótosan vonult el az etető mögött, két képet engedélyezett, majd megugrott. 

Kegyetlenül hideg, de tapasztalatokban gazdag nap volt...

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

1906 EXPO... annyit egy esküvőn nem lövök.. :-)

Klasszak a képek.
5 órát ülni nekem nem lenne türelmem szerintem... :-((

Miki

csgzs írta...

Hát nemtom. Ha az alkotó fanyalog, biztos nekem is azt kellene, de nem bírok. Sőt, bocsánat, de: nekem igazán tetszenek ezek a képek! Az első mindjárt egészen pompás. Ha lehet szavazni én arra voksolnék, hogy legyen még ilyen!
Hajrá,
Zs

srb írta...

csatlakozom az előttem szólóhoz azzal az észrevétellel, hogy ha nem lehet több fény "csinálni" miért nem lassítod le a madarakat? Adhatnál nekik kendermagot. Vadkender magot ;)

Névtelen írta...

Péter,

gratulálok a fotozz-on elért eredményedhez.

Üdv.